Mit hjemmerouter er en Speedport Smart 3, som har indbygget VPN.
Jeg prøver at bruge denne VPN til at få adgang til enheder i mit hjemmenetværk, men kan ikke finde ud af hvordan, og min internetudbyder (Telekom; som har givet routeren og efter hvad jeg ved også er producenten) kunne/ville ikke hjælpe.
Når jeg opretter forbindelse via Wireguard fra en enhed uden for mit hjemmenetværk, kan jeg få adgang til routeren via dens IP (192.168.2.1), men ikke til en anden enhed i mit hjemmenetværk.
Routeren giver denne konfigurationsfil (jeg har udeladt nøglerne med *):
[Interface]
PrivateKey = *
Address = 10.200.200.1/24
DNS = 192.168.2.1
[Peer]
PublicKey = *
PresharedKey = *
AllowedIPs = 0.0.0.0/0
Endpoint = *public IP of my home router*:53280
PersistentKeepalive = 21
Jeg prøvede at redigere den selv og tilføje IP’en på den enhed i mit hjemmenetværk, jeg vil få adgang til (192.168.2.104), under “AllowedIPs”.
Dette har ikke fungeret, og når jeg prøver at oprette forbindelse med denne ændrede konfiguration, kan jeg ikke engang få adgang til min router på 192.168.2.1.
Desværre er der ikke meget dokumentation om, hvordan VPN-opsætningen på Speedport fungerer.
Det jeg har fundet indtil videre:
- når jeg er forbundet via VPN, er min enhed ikke listet under “forbundne enheder” på Speedport-ens interface (hvor alle LAN-enheder er listet)
- nogen hævdede at være på et andet subnet, når de bruger denne VPN-opsætning (i en kommentar under en YouTube-video der viser en opsætning, som ikke viste forbindelse til andre enheder på hjemmenetværket; derfor en tvivlsom kilde)
Har nogen en idé til, hvordan dette kan fås til at fungere?
Er det muligt at redigere konfigurationen på en måde, så adgang til andre enheder i mit hjemmenetværk er mulig?