Jeg kan huske tiderne, hvor det var en af hovedfordelene ved VPN’er. I mine VPN-brugerår har jeg endnu ikke købt noget billigere end mit regionale prissætning. Men fra tid til anden tjekker jeg nogle områder, hvor jeg kan spare penge, og jeg har været heldig. For nylig har jeg testet nogle måder at spare penge på med en VPN, og jeg har skrevet det ned til dem, der vil se efter sådan info. Håber det vil hjælpe jer også.
Flybilletter
Det ser ud til, at mange ting har ændret sig gennem årene, da jeg har set mange personer på Reddit sige, at de engang kunne få billigere flybilletter, men ingen af dem har gjort det for nylig. Selvom jeg har kunnet finde billigere flybilletter ved at bruge forskellige VPN-placeringer, syntes der at være lidt til ingen sammenhæng mellem mine valgte flyruter og VPN-placeringen.
Jeg testede det med Skyscanner.com og Kiwi.com for at finde flest muligheder, og jeg noterede kun de billigste billetter. Her er mine resultater:
London til New York tur og retur:
- UK IP - 405 GBP;
- New York IP - 513 USD;
- Polen IP -1860,33 PLN;
- Tyrkiet IP - 15.595 TL;
- Serbien IP - 55.345 RSD.
Los Angeles til Miami tur og retur:
- Los Angeles IP - 183 USD;
- Miami IP - 195 USD;
- Mexico IP - 3.342 MXN;
- Brasil IP - 966 BR.
Selvom det er muligt at få billigere billetter, er det blot et gætspil. Du kan også lege med valutakurser, selvom forskellen virker meget lille.
Streaming-tjenester
Dette virker meget mere konsekvent, men det ser ud til, at nogle platforme har fulgt med i denne trend og gjort det svært at få noget billigere. Jeg har også bemærket, at nogle platforme tilbyder flere abonnementsmuligheder for forskellige regioner, hvilket var interessant at se. Her er resultaterne for de dyreste abonnementer med forskellige IP’er:
YouTube Premium:
- Frankrig IP - 12,99 Euro;
- Tyrkiet IP - Tilbud utilgængeligt;
- Indien IP - Tilbud utilgængeligt;
- UK IP - 12,99 GBP;
- US IP - 13,99 USD;
- Ukraine IP - 99 UAH.
Netflix Premium:
- Frankrig IP - 11,99 Euro;
- Tyrkiet IP - 229,99 TL;
- Indien IP - 649,99 INR;
- UK IP - 17,99 GBP;
- US IP - 22,99 USD;
- Ukraine IP - 22,99 USD.
Disney Plus Premium:
- Frankrig IP - 10,99 Euro;
- Tyrkiet IP - Prisen på den officielle side var utilgængelig, men jeg fandt en standardpris på 65 TL på hjælpecenteret;
- Indien IP - 229 INR;
- UK IP - 10,99 GBP;
- US IP - 13,99 USD.
Spotify Premium:
- Frankrig IP - 10,99 Euro;
- Tyrkiet IP - 39,99 TL;
- Indien IP - 119 INR;
- UK IP - 10,99 GBP;
- US IP - 10,99 USD;
- Ukraine IP - 186,57 UAH
Størstedelen af platformene har tydeligvis billigere priser i Tyrkiet og Indien, men du kan stadig have brug for et bankkort udstedt i regionen for at købe et abonnement til den regionale pris. Fra hvad jeg har hørt, har platforme udfordringer med at opdage regionen for virtuelle kort. Så hvis din banktjeneste giver dem, kan du prøve.
Spilplatforme
At købe billigere spil er lidt enklere på grund af gavekortstøtte på forskellige platforme. Steam har ser ud til at have de mest overkommelige spil i Ukraine, og du vil enten have brug for et virtuelt kort eller gavekort for at købe spillene. Det samme gælder for Xbox-butikken.
PlayStation Store tilbyder de billigste spil i Tyrkiet, men du vil have brug for et kort udstedt i regionen eller et virtuelt kort, da de ikke har gavekort. Den næstbedste mulighed er Indien, med mere overkommelige spil. Gavekort til Indien-regionen er også tilgængelige.
Epic Games understøtter mange regioner med forskellige priser end Steam. Aktuelt er den billigste region Tyrkiet, med næsten halvdelen af prisen i USA eller EU. Desværre har de ikke gavekort, så virtuelle kort er vejen at gå.
Bemærk, at de fleste af disse metoder kræver en VPN samt en alternativ betalingsmetode for at udnytte de regionale priser. Jeg tror, dette er de mest praktiske måder at spare penge på ved at bruge en VPN.
Lad mig vide, hvis du har fundet andre metoder eller platforme, du har brugt!