Opdatering Jeg redigerer dette 5 dage senere, fordi jeg tror, det jeg sagde i mit oprindelige indlæg (nedefter @ ‘OP’) kan være vildledende, og jeg vil ikke have, at nogen læser dette og får den forkerte opfattelse. Når jeg skrev “den eneste konstant synes at være Proton” skulle jeg også have sagt, at jeg må overse noget vigtigt, for det giver ikke mening, at Proton forårsager de problemer, jeg har. Det var det, jeg ønskede at sige. Så ja… først og fremmest, undskyld, jeg burde have gjort det klart. Jeg tror ikke, Proton VPN forårsager de problemer, jeg beskriver nedenfor. I stedet gætter jeg noget uddannet gæt, at Proton VPN - der fungerer normalt - afslører noget beskadiget / korrupt / osv. på den specifikke enhed, jeg har med at gøre. Jeg har kørt Proton på to andre enheder i måneder uden problemer. Problemet er, at når der opstår et problem, er Microsoft-support… nå… ikke særlig støttende. Jeg får svar som “Windows har allerede VPN-funktionalitet.” Ja. Jeg ved det.
Derfor poster jeg her, håber, disse folk vil være mere hjælpsomme, og de er. Tak til alle.
Det er sagt, jeg arbejder stadig på problemet. Jeg vil tage det videre til et mere passende forum og lægge et link ud for alle, der er interesserede eller måske har det samme eller lignende problem.
-OP-
Hver gang jeg installerer VPN, falder Windows 10 langsomt fra hinanden, indtil jeg ikke har andet valg end at geninstallere styresystemet. Dette har været tilfældet siden juli, da jeg købte pluspakken. Jeg har prøvet alle mulige metoder for at isolere problemet. De sidste 4-5 installationer har været rene installationer og ikke backup. Jeg prøver virkelig at finde ud af det.
Før mistænkte jeg ikke proton. Jeg vil stadig ikke gøre det, men det er bare… så mærkeligt. Jeg kørte antivirus, opstartsscanninger, integritetscheck osv., men ingen problemer blev opdaget. Efter at have geninstalleret Windows omkring to dusin gange siden juli, synes den eneste konstante ting at være Proton VPN. Jeg installerer det, og der går cirka en uge, før jeg ikke kan bruge Windows. Interessant, den starter altid fint, men når jeg er i en profil, fungerer intet.
Så efter den nyeste rene installation af Windows (omkring Thanksgiving) besluttede jeg at vente med at installere Proton. Ingen problemer i næsten en måned. Så, sidste uge, besluttede jeg, at det var sikkert, og installerede Proton. Så begyndte de samme ting at ske. Det sker i den samme rækkefølge hver gang: startmenuen mister funktionalitet, derefter bliver menuskærmen i proceslinjen tom (den åbner, men der er ingen ord i den), derefter forsvinder wifi-ikonet, joblisten vil ikke åbne, og en prompt fortæller mig, at “klassen ikke er registreret,” derefter kan jeg ikke åbne kontrolpanel eller en forhøjet kommandoprompt, og til sidst skal jeg geninstallere, fordi intet fungerer. Det hele går ikke på én gang, men over nogle få dage.
Nogen andre oplever dette eller noget lignende? Løsninger?