Jeg prøver at oprette forbindelse til Wireguard via Linux Mint ved at bruge de konfigurationsfiler, der er leveret af Proton. Det virker ikke.
OpenVPN virker fint, men forsøger jeg at oprette forbindelse med wireguard-konfigurationen, fejler det med det samme - “VPN-forbindelsen mislykkedes. VPN-forbindelsen mislykkedes, fordi VPN-tjenesten returnerede ugyldig konfiguration”
Jeg følger trinene til at oprette forbindelse via NetworkManager - præcist som vejledningen i https://protonvpn.com/support/wireguard-configurations/
Wireguard vises som et valgmulighed i VPN-indstillinger. Men enten at importere konfigurationen eller indtaste den manuelt fejler straks, når jeg prøver at oprette forbindelse.
nmcli --version
nmcli værktøj, version 1.36.6
Jeg kørte en “journalctl -xe” kommando, og advarsler i output viser: (LinuxMint-UK-75):
config: ingen VPN-gatewayadresse modtaget
(LinuxMint-UK-75):
modtog ikke gyldig IP-konfigurationsinformation
Jeg er relativt ny til Linux, så vær venlig at tage højde for det
red: Jeg kan få det til at fungere ved at bruge wg-quick up wg0.conf (efter at have omdøbt filen). Dette fungerer, og jeg har sat det til at starte automatisk ved boot. Jeg er ikke sikker på, om dette er en god løsning. Min anden udfordring er med OpenVPN, hvor den automatisk vælger den hurtigste server, tror jeg. Er der ingen måde at gøre dette for Wireguard?