Hvordan skjuler en VPN din IP-adresse?

Ud fra dette billede har jeg en grov forståelse af, hvordan en VPN fungerer, men der er stadig nogle spørgsmål, jeg har brug for at få afklaret.

Først og fremmest, i en situation hvor du sender en forespørgsel til din internetudbyder, så den kan sende den til webserveren, er IP-adressen, du giver (dig) en adresse genereret af din VPN-klient, eller behøver internetudbyderen slet ikke den afsender IP-adresse?

Og når du modtager pakken fra webserveren, hvis internetudbyderen ikke kender din IP-adresse, hvordan ved de så, hvem de skal sende den til? Eller sender VPN-servere den i stedet til dig?

Jeg har ret enkelt viden om disse ting, men jeg tror, jeg kan forklare det.

Først og fremmest, hvordan fungerer adgang til hjemmesider? Du sender en anmodning, og hjemmesiden svarer - sender noget tilbage til dig. For at vide, hvor svaret skal sendes, skal den have en adresse - din adresse.

Ud fra denne adresse kan den bestemme din placering (omtrent) og kan gøre din lokalitetsbaserede funktionaliteter - såsom at forhindre dig i at få adgang til siden, vise dyrere priser og så videre. Det er også (så vidt jeg ved) den mest almindelige grund til, at man vil bruge VPN.

Hvad kan vi gøre ved dette? Vi kan sende hjemmesiden en anden adresse, som er inde i det ønskede område, for at late som om vi er placeret i en anden placering. Dette løser kun én del af problemet, men vi skal stadig have adgang til disse svar, der nu går til en anden adresse.

Her kommer VPN ind i billedet. I stedet for direkte at sende anmodningen til hjemmesiden, fortæller vi VPN-serveren: “Hey, jeg vil sende denne anmodning til hjemmesiden, kan du gøre det for mig, og fortælle mig, hvad svaret var?”.

Så i denne forstand er VPN fuldt ud klar over, hvem du er, men hjemmesiden ved det ikke, og det er sådan, VPN kan skjule din IP-adresse.