Hej folkens, internettet i mit område er ikke særlig stabilt, så af og til går forbindelsen ned, og jeg kan ikke få adgang til mine containere (nextcloud, gitea…) hosted i mit hjemmelab. Så jeg købte fornyligt en VPS og hostede alle mine “vigtige” containere der, men der er jeg begrænset til 200 GB lager, hvilket desværre ikke er nok for mig. Derfor fik jeg idéen at gøre mit homelab tilgængeligt fra VPS’en og montere min NFS der, så Nextcloud har nogle filer lokalt på VPS’en og andre på min NAS derhjemme. Plus, jeg kunne lukke alle porte på min router derhjemme og bare bruge min reverse proxy på VPS’en.
Hvad jeg gjorde: Jeg opsatte WireGuard server på min VPS, satte en klient op på min OPNSense router, så min OPNSense får en adresse på min VPS. Inde i OPNSense oprettede jeg et interface til WireGuard-forbindelsen. Jeg lavede en regel for at tillade trafikken inde fra det interface.
Hvad jeg ikke kan gøre: Når jeg pingede WireGuard-klienten fra VPS’en, så jeg, at Firewall tillod disse pakker, men ping mister stadig alle pakker…
Hvilken regel har jeg glemt at oprette? Kan I anbefale en manuel/artikel, der beskriver et lignende tilfælde? Tak folkens!