Jeg er stadig ny inden for netværk og har sat min første server op, men jeg havde et par spørgsmål i tankerne. Tailscale-data er krypteret og går gennem en tunnel, jeg bruger også en VPN på min maskine (NordVPN). Går dataen, der kommer/forlader gennem Tailscale-tunnelen, gennem min VPN først? Eller omgår tunnelen helt min VPN? Jeg spekulerede på det, fordi jeg ville føle mig sikrere, hvis denne data gik gennem VPN’en.
Hvis det ikke gør, er der så nogen måde, jeg kan få det til at gøre det? Eller tjekke om det gør det. Tak for hjælpen.
For at føre Tailscale-trafik gennem NordVPN er en meget let og sikker løsning: Sæt en lille eller endda lille router (f.eks. GL.iNet Routers and Gateways Selection - GL.iNet (Microuter, Mifi, Slate, Mudi osv.) ind i dit netværk og konfigurer den med NordVPN.
Så forbinder du enheden/erne, hvorpå du kører Tailscale, via LAN / WiFi til den/dene nykonfigurerede router/-e — voilà.
Et godt køb, meget let, meget sikkert og… endda bærbart.
Du bliver nødt til at teste det selv. Nogle gange afhænger det også af, hvilken rækkefølge du tænder for VPN-tjenesterne. Nogle gange ignoreres en af dem bare.