Google Søgning Aftale og Privatliv i Firefox

Man siger ofte, at hvis du ikke betaler for et produkt, er du produktet. Selvfølgelig er Firefox gratis software, og de fleste ved, at en stor del af de penge, der støtter Firefox, kommer fra Google-søge-aftalen.

I den sammenhæng er jeg nysgerrig efter, hvad resten af brugerbasen mener om dette tilsyneladende paradoks. Givet Mozillas sidste udtalelse efter de meget offentligt omtalte fyringer. Det er åbenlyst, at de søger efter en ny måde at tjene penge på og bliver mindre afhængige af denne slags forhold til Google. Men på den anden side, virker det som om Firefox stort set er i samme båd som Chrome? Ved første øjekast ser det bestemt ud til, at Mozilla sælger deres brugerbase til Google…

Jeg føler, at jeg skal afslutte med en note om, at jeg har været Firefox-bruger i årevis, og fortsætter med at bruge og støtte Firefox. Men jeg har tænkt mere og mere over det her, og kan ikke lade være med at føle, at de generelle argumenter for at bruge Firefox over Chrome, i det mindste nogle af dem, er lidt vildledende.

Hvad synes I allesammen?

AFAIK Google betaler for at være standard i Firefox, er den største indtægtskilde for Mozilla. Mozilla skal tjene mindst noget for at betale ansatte, servere osv. Jeg er okay med, at Google er standard, hvis det sikrer mindst en vis økonomisk stabilitet for Mozilla. Alle kan alligevel skifte deres søgemaskine. Når Mozilla en dag formår at diversificere deres finansstrømme, kan de måske overveje at skifte til en anden standard søgemaskine.

Google betaler for at være standard, de betaler ikke for at være den eneste.

I den nuværende browserlandskab ville Firefox være væk, hvis det ikke var for Google’s penge, desværre.

Google betaler for at være den standard søgemaskine, men Firefox er forudkonfigureret med andre valgmuligheder som Bing og DuckDuckGo, og du kan tilføje flere. Der er altså ingen krav om at bruge Google-søgning for at browse i Firefox.

Jeg mener, uden denne Google-aftale ville Firefox slet ikke eksistere.

Jeg ville ikke have noget imod at betale 5$ om året for mest gratis software. Jeg mener, at hvis vi vil fastholde denne gratis (ingen kommerciel virksomhed bag den) og privatlivsorienterede software, skal vi bidrage til udviklingen.

Ummmm jeg tror, at Google har givet Mozilla penge i lang tid nu, så der er ikke sket noget ændring. Enhver, der er bekymret for privatliv, kan selv vælge at bruge Google eller ej. Google påvirker ikke Mozilla på nogen måde, så det ville være dumt ikke at tage imod pengene.

Jeg synes, det er okay, at Google betaler for dette som standard, så længe de har de andre muligheder i rullemenuen, og du ikke behøver at lave noget specielt for at vælge en anden. Jeg bruger Bing for eksempel, fordi jeg har mindre tillid til Google end dem, men kan lide de kuraterede søgeresultater.

Hvor meget skulle hver nuværende Firefox-bruger betale månedligt for at fritage Firefox fra denne afhængighed af Google?

Bare gentager de andres holdning her. Firefox har andre søgemaskinevalg, og det kan let findes i indstillinger. De har brug for pengene, og de tilbyder en gratis browser med løbende opdateringer, og de er åbne om at have Google som deres primære finansieringskilde. De er ikke sleske om det. Derfor stoler jeg på dem. Bare skift din standard til DuckDuckGo.

Jeg er helt enig i, at dette er en af de største gåder for Mozilla lige nu.

Vi tror på, at standardindstillinger er vigtige og privatliv er et kerneprincip i softwareudvikling. Men hvis salg af privatliv betaler regningerne, hvilken mulighed har man så?

Jeg tror ikke, der er en enkel løsning.
Nye brugere bliver nødt til at bruge Google, indtil de får styr på Firefox-indstillingerne, ellers tilbagetog fra Firefox til en browser som i de tidlige 2000’ere!
Jeg kan også huske at have læst et svar for år tilbage om, hvorfor Mozilla ikke ville frigive en VPN til datakompression, som Opera gjorde, fordi det betød, at de ville gemme for meget brugerdata, hvilket var i mod deres principper. Men her er vi!

Også, selvom vi her på subreddit er fanatisk imod Google, bruger og kan lide de gratis produkter, de laver, og som er uundværlige, men ønsker privatliv fra andre online ting. Firefox er ganske fornuftig i dette brugstilfælde.

Hvorfor kan Mozilla ikke prøve Brave-tilgangen?

Det går videre end dette, desværre.
Du kan aldrig bruge Google som søgemaskine på Chrome, og Firefox ville stadig være et bedre privatlivsvalg. Google giver ikke Chrome ud af godhed - det er en sporingsmaskine selv.

Jeg er helt enig. Især da jeg er så afhængig af Firefox, skylder jeg dem virkelig meget lol.

Google påvirker ikke Mozilla på nogen måde, så det ville være dumt ikke at tage imod pengene.

Det er ret bemærkelsesværdigt.
Google betalte også Apple (UK) for at være standard søgemaskine…

Jeg forstår ikke, hvorfor din kommentar blev downvotet. Denne video blev postet på dette subreddit for 3 dage siden.

https://www.reddit.com/r/firefox/comments/j36ldb/techaltar_mozilla_is_finally_moving_beyond_firefox/

Det er grunden til, at de har produkter som Pocket Premium, og hvorfor de for nylig lancerede Mozilla VPN. Forhåbentlig er der flere forskellige indtægtskilder på vej.

Internettet finansieres af reklamer. Indtil det ændres, er der ikke andet Mozilla kan gøre.

Hvad, snyd folk? Det tror jeg ikke vil gå godt.