Gør en VPN GDPR-krav, når man arbejder udenfor EU?

Hej alle sammen, jeg havde et spørgsmål, og jeg er ikke sikker på, om dette er det bedste sted at spørge.

Jeg er i begyndelsen af at prøve at se, om jeg kan forhandle med min arbejdsgiver om at arbejde udenfor Storbritannien.

Jeg arbejder i øjeblikket eksternt fra Storbritannien, men vil gerne arbejde udenfor Storbritannien i en kort periode i samme rolle.

En af de indledende problemer, der er blevet markeret i denne diskussion, er håndteringen af personlige data, hvilket min rolle involverer meget.

Min forståelse er, at vores nuværende brug af en VPN neutraliserer dette problem, da data håndteres på præcis samme måde, bare at jeg vil håndtere den udenfor EU/Storbritannien. Så er dette et spørgsmål om håndtering af personlige data via en VPN, der ikke opfylder GDPR-kravene, er det et spørgsmål om min håndtering af disse data udenfor EU, der er et problem, eller er der ingen lovmæssig grund til, at jeg ikke kan håndtere disse data udenfor EU (i forhold til GDPR), så længe dataene kommunikeres sikkert (f.eks. ved hjælp af en VPN)?

Lige nu tænker jeg, at det mere handler om, hvor dataene er lagret, snarere end hvor de bliver tilgået fra, er det korrekt?

Undskyld igen, hvis dette er det forkerte sted, men ville bare høre folks tanker eller om du kan foreslå et bedre sted at spørge dette.

Tak igen.

ICO’s holdning er, at medmindre der sker en overførsel til eller adgang af en anden enhed uden for Storbritannien, er der ingen overførsel. Så forudsat at du forbliver ansat af den britiske enhed, men blot arbejder uden for Storbritannien, bør det ikke betragtes som en overførsel ifølge Storbritanniens GDPR. Resten af GDPR i Storbritannien skal overholdes, men restriktionerne på dataoverførsler skulle ikke være et problem.

For at binde de forskellige versioner af dette spørgsmål sammen:

• indlæg eller r/eulaw hvor jeg skrev et langt svar om ICO & EDPB vejledning
  • indlæg på r/sysadmin, hvor consensus er at spørge din juridiske afdeling
  • indlæg på r/vpn uden indsigtfulde svar, undtagen at påpege, at adgang til data via VPN stadig vil indebære behandling i det land, hvor du fysisk er til stede