VPN for visse apps

Min ven hjalp mig med at sætte Wireguard VPN op, og jeg spekulerede på, om der var en måde at få VPN-forbindelsen til kun at gælde visse apps?

Hvis du bruger Windows, er TunnlTo ligetil. Hvis du bruger Linux og bare vil tunne, for eksempel torrents, kan du bruge dem i en egen container med gluetun. På Android kan Windscribe-klienten indlæse enhver WireGuard-profil og splitte tunneling efter apps.

Hvis du bruger Android, kan du i Wireguard-appen udelukke applikationer under tunnel-interface.

På hvilken platform?
På Android kan du allerede udelukke apps ELLER kun inkludere valgte apps.

Funktionen du leder efter kaldes “Split Tunneling”.

Med split tunneling kan du forbinde én applikation gennem VPN’et, men fortsætte med gaming uden det for eksempel.

Ikke alle VPN-udbydere tilbyder det, men jeg har haft stor succes med et par stykker.

Windscribe: Jeg har haft fremragende succes med deres udbyder, hvor jeg havde en TV-downloader, der forbinder gennem deres VPN til et fjernt land. Deres system bruger en Opt In (dvs. hvidliste) til at vælge, hvilke applikationer der skal forbindes gennem VPN.

VPN Unlimited: Jeg kan lide dette system lidt mindre, men det endte med at være billigere (jeg fik en meget billig livstidslicens, så jeg behøver ikke betale månedligt). Deres split tunneling er et Opt Out-system (dvs. en sortliste), så alt forbinder gennem VPN’et undtagen de apps, du vælger at udelukke. Jeg finder dette system mindre nyttigt og mere besværligt at vedligeholde, men det er stadig en god løsning.

Søg efter VPN’er, du bruger, for at se, om de understøtter Split Tunneling.

Browser eller andet?

fordi for browsere er det squid proxy i stedet for en VPN.

Wg Tunnel-appen kan også indstilles til kun at inkludere valgte apps.

Ikke for browser. Kun for Stremio.

AmneziaVPN-klienten tillader split tunneling for valgte tjenester for WireGuard eller AmneziaWG-brugere.